Andris Otisons: “Man ir sajūta, ka es tiešām esmu spējīgs palīdzēt kādam, kuram tā ir nepieciešama”.

Autors: Andris Otisons
Red Cross UWC 2. kursa students

Sveiki!

Divu gadu mācību laikā UWC Red Cross Nordic koledžā Norvēģijā esmu piedzīvojis daudz jo daudz lietas, aspektus un interesantus brīžus. Šoreiz es gribētu pastāstīt par vienu no pieredzēm kādu koledža man ir sniegusi.

Šis stāsts būs par Pirmo palīdzību jeb „First Aid”.

Kad ierados koledžā, es īpaši daudz neko nesapratu. Viss apkārt jauns – jauna valoda, mācību vieds, vieta (brīnišķīgi skaista starp citu), pie tam viss notiek tik ātri. Bet tad pamazām, es sāku pierast un apjēgt kas, kur un kāpēc notiek.

Iepazīstoties ar apkārtējiem studentiem, uzzināji, ka vairāki no viņiem ir „first aiders” (pirmie palīgi). Tad arī sāku interesēties kas tad tas īsti ir. Uzzināju, ka tā ir viena no daudzajām ārpusskolas aktivitātēm (tāds kā pulciņš, tikai daudz nopietnāks), kur grupiņa ap 25 studentiem, apgūst Pirmās palīdzības teoriju un tehniku. Vēl sīkāk uzzināju, kādi ir „first aiders” pienākumi, kad viens students sevi satraumēja un es redzēju kā „first aiders” palīdzēja cietušajam. Viņi izskatījās tik profesionāli un prasmīgi, ka es apsolījos arī kļūt par „first aider” (pirmo palīgu).

Vēl vairāk interesējoties par šo aktivitāti, es noskaidroju, ka visiem pirmajiem gadiem, kā obligācija ir iziešana caur „12 stundu Palīdzības kursu”. Kurss ir divu dienu process, kurā, pirmajā dienā, tiek izklāstīta teorija – kā tuvoties cietušajam, kā pareizi zvanīt medicīnas dienestiem, kā aprūpēt/palīdzēt cietušajam, kā pasniegt mākslīgo elpināšanu utt. Un otrajā dienā grupas dienas laikā iziet cauri desmit darbnīcām, kurā katrā vēl sīkāk izklāsta, kā aprūpēt/palīdzēt cietušajiem ar dažādām kondīcijām, piemēram, asiņošanu, sirdstrieku, epilepsiju, saindēšanos ar alkoholu, diabētus, astmu utt. Šis kurss notiek otrajā semestrī. Tās bija ļoti interesantas 2 dienas.

Pabeidzot kursu, bija iespēja iekļūt Pirmās palīdzības komandā. Es biju viens no 27 līdzstudentiem, kurš tika izvēlēts, lai kļūtu par „first aider”. Un tagad es esmu ļoti laimīgs, jo kā viena no papildus atbildībām, kas nāk ar „first aider” statusu, ir nodrošināt drošību skolā. Es nerunāju par staigāšanu apkārt kā policistam vai drošības sargam, es runāju par studentu aprūpēšanu, kad viņi ir cietuši vai savainojušies. Tagad man ir sajūta, ka es tiešām esmu spējīgs palīdzēt kādam, kuram tā ir nepieciešama. Sākumā likās, ka nekādas traumas studenti negūs, bet ar laiku 200 studenti dzīvojot vienā vietā mēdz savainoties un es esmu tas kurš palīdz viņiem jebkādā veidā. Tā ir laba sajūta, kad cilvēks griežas pie tevis pēc palīdzības un tu esi spējīgs palīdzēt.

Kad esi kļuvis par „first aider” tad tu ne tikai nodrošini palīdzību studentu ciematā, bet arī apkārtējos, skolas organizētos pasākumos. Piemēram, pagājušo svētdien, 4 „first aiders” ieskaitot mani nodrošināja drošību skolas organizētā Saharawi pusmaratona skrējienā, kur jebkurš gribētājs varēja piedalīties. Tik garā skrējienā ir nepieciešams kāds, kurš būtu klāt, ja tāda vajadzība rastos. Un tāda vajadzība radās arī. Skrējējam radās problēmas un bez pirmajiem palīgiem, situācija varēja izraisīties daudz sliktāk, nekā tā bija.

„first aider” ir vairāki notikumi, kuros ir iespējams piedalīties. Piemēram, oktobrī RCN komanda piedalījās Pirmās palīdzības čempionātā, piedalījās gan komanda sacensībās, gan pārējie komandas biedri veidojot scenārijus un atbalstot. Kā arī  Februārī „12 stundu kurss” tika rīkots priekš pirmajiem gadiem, kurā pašreizējie „first aiders” bija grupas vadītāji un skolotāji. Vēl ir tāda situācijā, ka uz Norvēģiju, uz mūsu koledžu, katru gadu brauc Pirmās palīdzības komanda no Serbijas un RCN pirmās palīdzības komanda trenē Serbijas komandu.

Šī spēja nodrošināt palīdzību un drošību ir viena no lielākajām pieredzēm kādu esmu ieguvis studējot UWC Red Cross Nordic. Šī ir tikai viena no daudzajām pieredzēm, kādu UWCRCN man ir sniegusi…

Leave a Reply

