Semestris Jūrā – turpinot starptautisko pieredzi universitātē

/Emīls Sietiņš, UWC Red Cross Nordic, 2012-2014/

Kad pirms diviem gadiem atvadījos no saviem draugiem Norvēģijā, nekad nedomāju, ka savā dzīvē kaut reizi piedzīvošu ko tādu, kas varētu līdzināties UWC pieredzei. WO1Biju jau izlēmis doties mācīties uz universitāti ASV un, atvadoties no saviem draugiem, es sevī rūdīju domu, ka dzīves līkloču dēļ daudzus no viņiem es redzu pēdējo reizi. Un tā arī bija/ir. Dzīves realitāte un fakts, ka daudzus tavus labākos draugus, tīri ģeogrāfisku iemeslu dēļ, tu redzēsi tikai sociālajos tīklos vai uz ļoti īsu laiciņu izbaudīsi atkal satikšanos, kas briedusi vairākus gadus, – tas ir kas tāds ar ko saskaras gandrīz ikviens UWC absolvents.

…bet laikam tas bija nedaudz pāragri teikts. Pagājušā gada rudens sākumā es attapos ierauts četru mēnešu ilgā piedzīvojumā dzīvojot uz kuģa, apceļojot pus-pasauli un – jā, – atkal satiekoties ar sen neredzētiem draugiem un izjūtām…

Bet visu pēc kārtas!

WO2Semester at Sea (Semestris Jūrā) ir nu jau vairāk kā piecdesmit gadus veca izglītības programma, kura sniedz iespēju ASV universitāšu studentiem semestri mācīties uz kuģa, paralēli arī apceļojot pasauli. Izglītības programma, kuru piedāvā kuģis, ir tieši tāda pati kā jebkura izglītības programma jebkurā ASV universitātē. Tiek piedāvāti visdažādākie priekšmeti, tā lai visiem pasauli-apceļot-gribētājiem iet pie sirds. Katru semestri maršruts, pa kuru kuģis dodas apceļot pasauli, ir citādāks. Piemēram, 2015. gada rudens semestrī mēs vairāk apceļojām valstis gar Vidusjūru un Atlantijas okeānu savukārt nākošajā semestrī kuģis dosies vairāk izpētīt Āzijas valstis.

Protams, es nekad nebūtu atļāvies pat sapņot par šādu iespēju apceļot pasauli, ja man netiktu piedāvāta pilna stipendija, ko man izsniedza Shelby Davis fonds kā vienam no UWC absolventiem (šis pats Shelby Davis fonds sponsorē UWC absolventu mācības vairākās ASV universitātēs, ieskaitot arī manu universitāti).
Pirmās sajūtas, kas mani pārņēma, kad spēru kāju uz šī kuģa klāja, bija sirreālas. Nespēju noticēt, ka šis kuģis, ar milzīgām klasicisma gleznām uz sienām, zeltītām statujām un kuģa apkalpi, kura katru otro dienu satīra tavu kajīti, pārklāj gultu un ēdamzālē aiz tevis novāc traukus, ir vieta, ko saukšu par mājām turpmākos četrus mēnešus.

WO3

Protams, bija arī vairāki cilvēki, kuri šādām ērtībām pielāgojās ātrāk nekā citi, un tas ir vienīgi pašsaprotami. Starp sešsimts skolēniem, kas ceļo uz kuģa, ir lemts atrast cilvēkus, kuri nāk no visdažādākajām vidēm un sociāliem apstākļiem, kuri varbūt pa īstam atklājās tikai tad, kad bijām nokāpuši no kuģa un ceļojām valstīs. Cilvēki uz kuģa atšķīrās ne tikai savā ekonomiskajā stāvoklī, bet arī pasaules redzējumā. Daudziem no studentiem šī bija pirmā reize prom no mājām, pirmā reize prom no savas valsts, ASV. Tas bija nojaušams vairākās sarunās ar cilvēkiem, kuru pasaules redzesloks, pateicoties šim ceļojumam, ir neizmērojami paplašinājies, kā, piemēram, meitenei no Misūri, kura nonākusi Marokā un Senegālā atskārta, ka Āfrika nav valsts, bet gan vesels kontinents.

Un tad starp visiem amerikāņiem bijām arī mēs, bariņš internacionālo studentu, no kuriem daži, tāpat kā es, bija UWC absolventi. Starp viņiem es iepazinu cilvēkus, kuri man no jauna atkal lika iemīlēties UWC kustībā. Neizsakāmi gudri, sirsnīgi un mērķtiecīgi, ar vēlmi palīdzēt cilvēkiem sev apkārt. Daudzas reizes es nespēju noticēt, ka šie cilvēki ir mani paziņas un draugi – viņu sejās es redzēju nākamos pasaules līderus, nozīmīgus politiķus, cilvēktiesību aktīvistus un slavenības.

WO4Ne tikai cilvēki uz kuģa, bet arī pašas vietas lika man atmiņā atsaukt izjūtas, kuras mani pārņēma, kad atrados Norvēģijā. Šī bija arī mana pirmā reize apceļojot pasauli, un ja pirms tam, mācoties divus gadus UWC, es guvu iespēju iepazīt cilvēkus no visām pasaules malām, tad šajā reizē man bija dota iespēja doties uz šo cilvēku mājām un iepazīt tās mana paša acīm. Gandrīz katra valsts, kurā atrados, man asociējās ar kādu no UWC satiktajiem draugiem. Es uzskatu, ka mans pasaules redzējums jau bija padarīts neizsakāmi bagāts manas pieredzes dēļ, ko ieguvu mācoties UWC. Lai kurp es arī dotos, katrs nostūris pasaulē man liksies kā kaut kur agrāk redzēts, katrs sastaptais cilvēks šķitīs esam sen neredzēts draugs.

Šajos četros mēnešos arī daudz domāju par Latviju. Kamēr apceļoju katru valsti un paralēli klasē mācījos par šo valstu politisko un ekonomisko iekārtu, kultūru un sabiedrību, nespēju to nemitīgi nesalīdzināt ar mājām. Kas Latvijā ir tāds, kas nav, piemēram, Senegālā vai Brazīlijā? Kas padara mūsu nāciju īpašu, kas tai liek atšķirties no citām? Un kas mūs vieno?
Daudziem biju pirmais latvietis, ko viņi sastop savā dzīvē – gan uz kuģa, gan dažādās pasaules ostās. Zināmā mērā uz saviem pleciem nesu tādu pašu atbildības nastu kādu uzņēmos nest UWC. Manuprāt, to ir vērts iegaumēt visiem – jo, kad tu nonāc „internacionālos ūdeņos” (gan burtiskā, gan pārnestā nozīmē), tu neizbēgami reprezentē ne tikai sevi, bet arī valsti, no kuras tu nāc.
WO6

Mūsu pēdējo ostu Sandjego, Kalifornijā, mūsu kuģis sasniedza 21. decembrī. Atvadas no draugiem, kam seko miljons asaru un apskāvienu arī bija kaut kur redzēta aina. Dodoties ārā no kuģa, pie sevis prātoju kad vēl būs reize, kad mēs visi atkal satiksimies. Visticamāk, ka vairs nekad… Bet varbūt aiz stūra jau vīd jauna iespēja, kas tāds, kas aizraus tev elpu un liks atcerēties, cik tomēr skaista ir pasaule, kuru mēs visi, lai kur arī atrastos, saucam par mājām.

Strauji tuvojas datums, līdz kuram visiem latviešu mācīties-gribētājiem ir iespēja iesniegt savus pieteikumus UWC stipendiju konkursam (pietiekšanās līdz 7. februārim!). Silti iesaku savu pieteikumu iesniegt ikvienam, jo nekad jau nevar zināt – varbūt tieši tu būsi tas, kurš dosies mācīties uz tikko jaunatvērto UWC Dilijan skolu Armēnijā, vai UWC Maastricht skolu Nīderlandē. Lai pieteiktos nav vajadzīgs daudz, it sevišķi salīdzinot ar to ko šāda iespēja tev var sniegt visā tavā turpmākajā dzīvē.

Leave a Reply

